نظريه هاي تاثيرات رسانه هاي جمعي بر مخاطبان
· دوره تاثيرات مستقيم رسانه ها(direct effects)
اين دسته از نظريه ها را رسانه محور (mediacentric) يا نظريه هاي انتقالي نيز مي نامند. در اين نظريه ها، اعتقاد عمومي بر نقش قدرتمند رسانه ها (عموما منفي) و تاثير مستقيم پيام هاي رسانه اي بر مخاطبان است.
نظريه سوزن تزريقي(گلوله جادويي)
· تاثيرات محدود رسانه ها (limited effects)
اين بخش از نظريه ها، مخاطب محور يا نظريه هاي انتشار نيز خوانده مي شود. اين نظريه ها، شيوه هاي گوناگوني را كه مخاطبان از رسانه ها براي ارضاي نيازهاي مشخص خود استفاده مي كنند، مورد بررسي قرار مي دهند. در اين نظريه ها، رسانه هاي جمعي تاثيرات محدود و تا حدي مستقيم دارند.
نظريه استحكام - جريان دو مرحله اي پيام
· تاثيرات غير مستقيم (indirect effects)
در اين دسته از نظريه ها، بحث بر سر دامنه تاثير گذاري رسانه ها زياد است و از رسانه هاي جمعي به عنوان ابزار كُند و يكدست كننده و توده كننده مخاطبان به جاي تاثيرات سريع و مستقيم ياد مي شود.
برجسته سازی
این مبحث ادامه دارد ....