از فنون ارتباط تا علم ارتباطات (بخش چهارم)

 

/**/

دوره رنسانس (1400 م – 1600 م)

در اين دوره حركت روشنفكري جديد قدرت گرفت، موسسات تحقيقاتي و دولت ها با كليسا براي جلب وفاداري افراد رقابت مي كردند. به گونه اي كه، بسياري از مردم به راحتي رويكرد كليسا را نسبت به آموزش به چالش مي كشيدند، و توجه به آموزش كلاسيك قوت گرفت و فرصت هاي تازه براي آموزش هاي تحقيقاتي از نو ظهور كرد. همچنان كه دو دوره گذشته بررسي كرديم، كسب دانش براي زنان همچنان دشوار بود، به طوري كه محدوديت هاي اجتماعي بيشمار همچنان دسترسي آنها را به علم و دانش محدود مي كرد.

 

ادامه نوشته

از فنون ارتباط تا علم ارتباطات (بخش سوم)

 

/**/

 

/**/

سده های میانه (قرون وسطی) ( 400 م – 1400 م )

 

در مقایسه دوره کلاسیک، که مطالعه ارتباطاتی شاهد رشد عظیم و نوآوری است، قرون وسطی را می توان سال های تاریک مطالعات آکادمیک در رشته ارتباطات دانست. در این دوران، فرهنگ یونانی - رومی 1 بعد از سقوط امپراطوری روم تحت سیطره مسیحیان قرار گرفت. کلیسا از فعالیت های محققان فن بیان احساس تهدید کرد و آنها را اندیشه ای کفرآمیز و الحادی قلمداد می کرد. کلیسا آموزه های معانی بیان در دوره کلاسیک را برای خود حفظ کرد، اما، آنها را از دسترس افرادی که با کلیسا رابطه ای نداشتند، دور نگهداشت. در طول سده میانه، کسب دانش دنیوی (علم) تقریبا برای همه افراد بسیار دشوار بود.

 

ادامه نوشته

از فنون ارتباط تا علم ارتباطات (بخش دوم)

 

 


دوره کلاسیک (500پ.م -400م)

 

فیلم «ماجرای شگفت‌انگیز بیل و تد» یک نمونه از آثار هنری کلاسیک است که در سال 1989 ساخته شد. این فیلم، داستان دو ماجراجوی نوجوان است که برای انجام پروژه درس تاریخ مدرسه با استفاده از ماشین زمان به تاریخ سفر می کنند و در طول این سفر با شخصیت های تاریخی از جمله سقراط مواجه می شوند. در دیدار با سقراط، تد به بیل می گوید: «حکمت راستین ، دانستن این نکته است که تو هیچ نمی دانی! ما هستیم ، دو جوان خوش تیپ!»

اگر ماشین زمان ندارید باید درباره نخستين پايه گذاران مكتب ارتباطي، نظير آسپاسيا، سقراط، ارسطو و افلاطون مطالعه کنید! حدود 2500 سال پيش، ارسطو و ديگر فصحاء در مدرسه لکیوم خطابه و اقناع را به  مردم مي آموختند. همین، مقصود ما را از مطالعات ارتباطاتی در دوره کلاسیک مشخص می کند.

 

ادامه نوشته