/**/

هرچند، مسیحیت مطالعات ارتباطی را به دلیل شرک آمیز و یا تحریف آمیز بودن آن محکوم می کرد، اما، برخی از ویژگی های دوره کلاسیک را که اهداف خاص کلیسا را تامین می کرد، حفظ کرد. برخی از ایده های دوره کلاسیک برای کلیسا بسیار با ارزش تر از این بودند که کاملا نادیده انگاشته شوند. بر این اساس، کلیسا از مطالعات ارتباطاتی برای تقویت مهارت های موعظه و نامه نگاری استفاده کردند تا مردم را به پذیرش مسیحیت اقناع و مجاب کنند و در این زمینه، بر اهداف اقناع و توسعه ارائه عمومی هم از طریق شفاهی و هم نوشتاری تاکید می کردند. همچون دوره کلاسیک، قدرت حاکم در این دوره نیز مشارکت زنان در مطالعات ارتباطی را سرکوب می کرد. در حالی که، زنان بی سواد نگاه داشته می شدند، مردان به عنوان ناظران کلیسا بر مسیر تحقیقات آکادمیک نظارت می کردند.

آگوستین(354-430 م.)2 یکی از سرشناس ترین افراد این عصر است، یک کشیش مسیحی و خطیب مشهور  که برای ادامه توسعه ایده هایی که ریشه در دوره کلاسیک داشت، تلاش می کرد. وی معتقد بود، مطالعه ویژه اقناع برای کلیسا ارزشمند است. آگوستین معلم بود و از مهارت های تدریس خود را به خوبی دانش ارتباطات برای هدایت مردم به سوی حقیقت استفاده می کرد، حقیقتی که برای اودر واژه «خداوند» تجلی می یافت.

به استثنای آگوستین، در سده های میانی (قرون وسطی) مطالعه رسمی ارتباطات اهمیت کمتری یافت و پس از علوم الهیات قرار گرفت. خوشبختانه، مطالعه ارتباطات به عنوان یکی از هفت علوم مقدماتی 3 به عنوان سبک های ارائه مناسب برای وعظ در این دوران باقی ماند. بوئتیوس 4 و اسقف اعظم، ایزیدور سویل 5 برای حفظ آموزه های دوره کلاسیک تلاش های اندکی کردند، آنها کارهای سیسرو و کوینتیلیان را احیا کردند و از آنها برای اقناع مردم به این که خوب و عادل باشند، استفاده کردند. با این وجود، صرف نظر از فعالیت های آگوستین، در سال های پایانی قرون وسطی پیشرفت اندکی در مطالعات ارتباطی حاصل شد و تا پیش از ظهور دوباره در دوره رنسانس، این علم در «عصر تاریک» خود فرو رفت.

 

پی نوشت:

1- فرهنگ یونانی – رومی(Greco-Roman culture)

آمیزه ای است از دو فرهنگ روم و یونان که پس از تسلط امپراطوری روم بر یونان به عنوان یکی از ولایت های آن امپراطوری شکل گرفت.

2- آگوستین(Saint Augustinus

مارکوس اورلیوس اوگوستینوس (۳۵۴ م - ۴۳۰ م ) معروف به اوگوستین قدیس از تأثیرگزارترین فیلسوفان و اندیشمندان مسیحیت در دوران باستان و اوایل قرون وسطی محسوب می‌گردد. او از شکل دهندگان سنت مسیحی غربی (کاتولیک و پروتستان) به حساب می‌آید.

3- علوم مقدماتی (Liberal arts education)

علوم مقدماتی یا مقدمات در اروپای قرون وسطی به هفت علم شامل دستور زبان، علم جدل، علم بلاغت، هندسه، حساب، نجوم و موسیقی  گفته می شد که محصلان در تمامی رشته ها می بایستی به یادگیری آنها اهتمام می ورزیدند.

4- بوئتیوس (Boethius)

 

آنسیوس مائلیوس بوئتیوس (480 م - 524) فیلسوف رومی وی با اینکه روحانی نبوده،  ولی در اندیشه کلامی- فلسفی مسیحیت تأثیر بسزایی داشته است، تا جایی که وی پایه گذار بسیاری از مفاهیم در مباحث مربوط به مسیح  شناسی است او را از پایه گذاران فکری قرون وسطی و حتی کلام مسیحی می دانند. بوئتیوس در منطق با توجه به ترجمه و تفسیر متون منطقی ارسطو و کتب منطقی که خودش نوشت، صاحب نظر است. وی از رواج دهندگان بحث منطق در قرون وسطی بود و در شکل دادن کلام مسیحی و به معنی دیگر در دفاع از کلام مسیحی نیز نقش بسیار گسترده ای داشته و بسیاری از مفاهیمی که بعدا تا امروزه حتی مورد استفاده قرار می گیرند بوئتیوس در اواخر عمر به اتهام خیانت به امپراتور یعنی تئودریس در زندان "پاویا" محبوس گردید و به اعدام محکوم گردید.

5- ایزیدور سویل (Isidore of Seville)

سنت ایزیدور از سویل اسپانیا (560 م – 636 م ) کشیش و استادی که دانشنامه اتیمولوژی (سرآغازها) تالیف کرد. این اثر هفت مورد از علوم انسانی شامل مباحثی در پزشکی، حیوانات، کره زمین، آثار عهد عتیق، دستور زبان، جنگ بازی ها، کشتی ها و ساختمانها را پوشش می داد.

/**/